Create your flash banner online in 5 step جداسازي ليشمانيا ميچر به روش ايروآنزيم الكتروفورزيس در شهر مشهد :




منوي اصلي

موضوعات

آرشیو مطالب

آخرین مطالب

امکانات دیگر

جداسازي ليشمانيا ميچر به روش ايروآنزيم الكتروفورزيس در شهر مشهد :
نویسنده : mohammad hosein موضوع : <-PostCategory-> چهار شنبه 2 آذر 1390برچسب:,

 مقدمه: 

بر اساس گزارش WHO در حال حاضر ايران به عنوان يکي از کانون هاي مهم ليشمانيوز در جهان شناخته مي شود. اين بيماري توسط گونه هاي مختلف تک ياخته اي از جنس ليشمانيا ايجاد مي شود و شناسايي اين گونه ها در اتخاذ برنامه هاي پيشگيري و کنترل بيماري موثر مي باشد. به علت تعدد و تشابه شکلي گونه هاي انگل رده بندي آن به گونه ها و سويه هاي متفاوت بسيار مشکل است و شواهد اپيدميولوژيکي و باليني نيز به تنهايي در افتراق ميان گونه ها کارساز نمي باشد. روش هاي مولکولي تحول عظيمي در تعيين هويت انگل ايجاد نموده اند. از اين ميان بررسي ايزوآنزيم ها نسبت به ساير روش ها مناسبتر تشخيص داده شده اند.

 

روش کار:

اين مطالعه توصيفي در سال 1379-1378 در شهر مشهد با هدف بررسي گونه هاي مختلف اين بيماري انجام شده است. به رغم اين که شهر مشهد بر مبناي شواهد کلينيکي و اپيدميولوژيکي به عنوان يکي از کانون هاي سالک خشک در کشور شناخته مي شود، در سال هاي اخير بيماران متعددي از گوشه و کنار شهر مراجعه مي کنند که داراي زخم هاي با نماي کلينيکي سالک مرطوب مي باشند. به منظور دستيابي به اطلاعات دقيق در مورد گونه هاي ليشمانياي بومي شهر مشهد، 77 بيمار مورد مطالعه قرار گرفتند و 18 نمونه جدا شده از زخم هاي پوستي بيماران مبتلا به ليشمانيوز پوستي در منطقه آب و برق در مقايسه با سويه هاي مرجع ليشمانيا تروپيکا و ليشمانيا ميجر، توسط 6 سيستم آنزيمي NH2, NH1,PGM, G6PD, MDH, GPI و با استفاده از روش ايزوآنزيم الکتروفورز در ژل پلي آکريل آميد، مورد بررسي قرار گرفتند. مشخصات فردي و نتايج آزمايشگاهي، سابقه بيماري در پرسشنامه اي ثبت گرديد. اطلاعات جمع آوري شده با استفاده از آمار توصيفي و جداول توزيع فراواني پردازش شد.

 

نتايج: 

تمامي نمونه هاي مورد مطالعه در اين بررسي به طور واضح طرح آنزيمي مشابه سويه مرجع ل. ميجر را نشان دادند.

 

نتيجه گيري: 

بر خلاف تصور گذشته، در شهر مشهد علاوه بر ليشمانيا تروپيکا، ليشمانيا ميجر، عامل ليشمانيوز جلدي نوع مرطوب، مي تواند در ايجاد ليشمانيوز جلدي خصوصا در حاشيه شهر، نقش داشته باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






درباره ما

نویسندگان سایت

پیوند روزانه

پیوند وبلاگ
Create your flash banner online in 5 step